Az Audi RS2 Avant talán minden idok legkülönlegesebb
Audija. Az autó gyártásához az Audi 80 B4-es sorozatának
kombi változatát, abból is az addigi csúcsmodellt,
az S2-t vették alapul, amelyet a Porsche fejlesztomérnökeinek
bevonásával igazi "meglepetés-autóvá",
igazi bárányborbe bújtatott farkassá alakítottak.
Az Audi és a Porsche együtt egy új kategóriát
teremtett: a kompakt, nagyteljesítményu sportkombit. Az autó
igazi vonzereje a menettulajdonságok addig sohasem látott, olyan
újszeru kombinációjában rejlik, amely csak a sportautókra
volt jellemzo, és amely ennél a modellnél az Avant (kombi)
karosszériának köszönhetoen a mindennapi kihasználhatóság
teljesen új távlatait nyitotta meg.
Az RS2 17 collos felni/gumi kombinációi, a visszapillantó tükrök, valamint a ködlámpa és az irányjelzo a Porsche 991-es Carrera (Typ 993), míg a fékrendszer a 968 Clubsport típusból származik. A Porsche 928 S4 típus erosebb fékrendszere csak extraként volt rendelheto. Ezen külso jegyek alapján az autó bennfentesek számára azonnal felismerheto.
A motort alapos átdolgozásnak vetették alá: a 2226 ccm-es 20 szelepes turbómotorból igazi eromuvet alkottak, amely 230 helyett 315 LE-s teljesítményre volt képes 6500-as percenkénti fordulaton. Ezt a teljesítménynövekedést módosított szívósorral és turbófeltöltovel, nagyobb intercoolerrel, a nagyobb motorteljesítményhez igazított kipufogórendszerrel és egy teljesen átdolgozott motorvezérlo-egységgel érték el. A motor különleges erossége a forgatónyomaték-görbérol olvasható le: 2800 és 4900 fordulat/perc között legalább 400 Nm-es nyomaték áll rendelkezésre, és a maximális, 410 Nm-es érték már 3000 fordulat/perc-nél jelentkezik. Ennek köszönhetoen a motor különlegesen elasztikus és hihetetlen húzóerot képes produkálni.
A tömeg/teljesítmény arányszám igen alacsony: 6,9 kg/kW (5,1 kg/LE), amelynek eredményeképpen az autó méretéhez képest szinte hihetetlen menettulajdonságokkal rendelkezik. Az új felállással a 0-100 km/h sprintet 5,2 sec alatt teljesítette, végsebessége pedig 262 km/h volt. Egészen napjainkig, az RS2 az egyetlen olyan, sorozatgyártásra került nagyteljesítményu Audi, amelynek végsebessége nem 250-nél került leszabályzásra. Menettulajdonságai tekintetében gyártása idején az RS2 egybol az Audi-modellpaletta élére került. Motorja lényegében közeli rokonságot mutatott azokkal a 20 szelepes "eromuvekkel", amelyek már a 80-as évek közepén a B csoportos rally világbajnokságban 400 LE körül teljesítettek.
A motor surítési aránya 9,0, használata foleg 98-as benzinnel ajánlott, csekély teljesítményveszteség mellett azonban 95-ös oktánszámú benzinnel is károsodás veszélye nélkül muködtetheto. Fogyasztására a gyár 7,7 / 9,2 / 14,3 (90 km/h / 120 km/h / város) értékeket jelölt meg.
Hogy a hatalmas teljesítményt megfelelo hatásfokkal lehessen az útra juttatni, az RS2-t kizárólag quattro-hajtással és hatsebességes kézi kapcsolású váltóval lehetett kapni. A már jól bevált, önzáró Torsen-osztómunek köszönhetoen mindig az úttal legerosebb kölcsönhatásban lévo kerékre jut a legnagyobb hajtóero, amelynek köszönhetoen az autó úttartása és kanyarstabilitása kiváló, kanyarviselkedése pedig semleges. Nehéz idojárási körülmények közötti elinduláshoz egy manuálisan kapcsolható hátsó differenciálzár nyújt segítséget, amely a 25 km/h-s sebességhatár elérését követoen automatikusan kikapcsol. Az autó még a legerosebb gázadásra sem akar kitörni, viselkedése kiszámítható, és bármiféle bonyolultabb manover nélkül az úton tartható. Míg az összkerékhajtásnál a nagy motorteljesítmény ellenére sem volt szükséges módosításokat végrehajtani, a fékrendszert a turbómotor óriási erotartalékainak megfeleloen kellett méretezni, így az autó a versenyeken már eredményesen helytállt, nagyteljesítményu Porsche fékrendszert kapott, amely piros féknyergeivel és a rajtuk található Porsche felirattal egyik jellegzetes ismertetojegyévé vált. Kiváló menettulajdonságainak és különlegesen eros fékrendszerének köszönhetoen az autó rendkívül könnyen kezelheto, vezetése felejthetetlen élményt nyújt.
Az RS2-es sportos jellegét fehér hátlapú fo- és kiegészíto muszerek erosítik. Ez volt az elso, és sokáig egyetlen Audi-típus, amelynek km-órája 300-ig volt skálázva, és ahol a fordulatszámméro piros tartománya 7500-nál kezdodött (leszámítva az 1984-tol 85-ig gyártott Sport Quattro-t, amelyet azonban alacsony darabszáma - 164 közútra készült autó - miatt nem tekinthetünk "sorozatgyártott" modellnek). Elöl tiszta bor vagy Alcantara/bor vegyes bevonatú, futheto és elektromosan állítható Recaro sportüléseket találhatunk, amely utóbbiakat RS-kék/fekete illetve világosszürke/fekete színkombinációban gyártottak. Az RS-kék ülések kizárólag a hasonló fantázianévvel ellátott színre fényezett autókba kerültek. A hátsó ülések természetesen az elso ülésekkel összhangban kerültek kárpitozásra. A kezdeti, 1994-es modellek, még a B4-es típusból jól ismert négyküllos, airbag-es kormánnyal készültek, amelyet egy kisméretu RS2 embléma díszített. Ezt a kormányt 1995-tol a késobbi A6-osokba is szerelt háromküllos sportkormány váltotta fel, ami jobban is illett az autó sportos egyéniségéhez, megjelenéséhez. Összesen hat fajta kormánnyal kínálták az autót, amelyek között egy Alcantara-bevonattal ellátott kormány is megtalálható volt. A belso, krómozott kilincseket feketékkel váltották fel.
A karosszériához az Audi mérnökei egy teljesen új elso lökhárítót terveztek, amelyet a fékeket és az inercoolert levegovel ellátó, tudatosan Porsche-stílusjegyeket is magán hordozó hatalmas légbeömlo nyílásokkal láttak el. A hátsó lökhárítót is módosították, a rendszámtábla ezen kapott helyet, míg eredeti helyére, a csomagtér ajtajára egy, a hátsó lámpákhoz hasonló, piros színu fényvisszavero híd került. Az elso hutorácson, illetve a csomagtér ajtaján piros-kék-ezüst RS2 emblémák találhatók, amelyeket alulról diszkréten elhelyezett Porsche-felirat határol. Szinte minden karosszériaelemet színre fújtak (díszlécek, küszöbök, kilincsek, stb.), és az egészet eredeti magasságához képest 40 mm-rel leültették. Természetesen, az autót ennek megfeleloen, speciális sport-futómuvekkel, rugókkal és lengéscsillapítókkal is ellátták.
Mindezen tulajdonságok és felszereltség ellenére az RS2-es a maga 99.500.- német márkás árával szinte alkalmi vételnek számított. Az autó ára 1997-tol lassan csökkenni kezdett, majd egy átmeneti mélypont után (kb. 45.000.- DEM) ismét 60.000 DEM körüli összegre emelkedett. Manapság egy jól tartott példány ára elérheti akár a 35.000-40.000 EUR árat is. Természetesen, ennél jóval olcsóbban is hozzá lehet jutni, azonban a magas javítási költségek és a csillagászati alkatrész-árak miatt ajánlatosabb egy drágább, de jobb állapotú autót keresni. Az RS2 befektetésnek sem rossz, hiszen akárcsak az Ur-Quattro-nál, az értéknövekedés ennél a típusnál is garantált.
A gyártást 1996-ban fejezték be (valójában az 1996-ban forgalomba helyezendo autókat is már 1995-ben legyártották), összesen 2891 db készült belole, ezek közül 140 volt jobbkormányos, és különlegességként egyetlenegy készült az S2/S6-ból származó gyengébb, 230 LE-s motorral. Darabszámát tekintve az autó tehát számos Ferrari- vagy Rolls-Royce modellnél is exkluzívabbnak tekintheto.
Érdekesség, hogy a közhiedelemmel ellentétben készült
limuzin változat is, méghozzá összesen négy
darab. Ezek közül egy sorsa ismeretlen, kettot az Egyesült Arab
Emirátusokba adtak el, egy pedig az Audi gyár egyik fejlesztomérnökének
tulajdonában van. Ez utóbbi - amely a karosszéria formájától
eltekintve minden tekintetben teljesen azonos a kombi változattal - idoszakosan
az ingolstadti Museum Mobile területén látható, és
a gyár által szolgáltatott adatok alapján erosen
különbözik az arab országba exportált, egyedi kivitelu
RS2 limuzinoktól.
Walter Röhrl, többszörös rally-világbajnok véleménye az RS2-rol:
"Az autó nagyon jóindulatú, csodálatos vezetni. Gázt adsz és az állandó összkerék-hajtás gyönyöruen reagál a kormánymozdulatokra. Az RS2 óriási ereje ellenére abszolút stresszmentesen vezetjheto jármu. Ez az, ami talán a legjobban tetszik. Az autó a csúszáshatáron kissé alulkormányzott. Ekkor egyszeruen lelépünk a gázról, és a kocsi ismét "pályára áll". A fékek brutálisak egy utcai autóhoz, én mégis úgy gondolom, hogy kiváló döntés volt ezt a fékrendszert az autó alá szerelni.
Gázadásra a turbómotor szenzációsan reagál, különösen az alacsony fordulatszám-tartományban. Az óriási forgatónyomaték és a teljesítmény kifejezetten kellemesen harmonizál a könnyen kezelheto és sportosra hangolt hatsebességes váltóval. Különösen a hatodik sebesség tetszik: 60 km/h-tól már kapcsolható és bárhol nyugodtan elautózhatunk vele.
Az autó legnagyobb elonyének azt tartom, hogy inkább közönséges családi autónak néz ki, miközben egy vérbeli sportautó menetteljesítményeit is képes túlszárnyalni. Az RS2 egy igazi, több személynek és rengeteg csomagnak helyet kínáló alternatív sportautó. A motorteljesítmény, a menetközbeni viselkedés, a fékek olyan homogén egységet alkotnak, ahol minden passzol egymáshoz."
Muszaki adatok: motor, elektronika, meghajtás
Motor | Elöl hosszában beépített 5 hengeres, négyütemu Otto-motor; 6-szoros csapágyazású fotengely; könnyufém-hen-gerfej; hengerenként négy szelep; szelepszabályozás: két felül elhelyezkedo vezérmutengellyel (vezérmuszíj) és hidrotokékkel,; dinamikus olajnyomás-szabályozás, olajmennyiség: 4,5 liter; folyadékhutés zárt, túlnyomásos, pumpával ellátott túlnyomásos rendszerrel: hutofolyadék-mennyiség 8,5 liter, kiegyenlíto tartály, elektromosan vezérelt, termosztatikusan szabályozott hutoventillátor; olajhuto |
Motorkód | ADU |
Motortörténet | Eredetileg az Ur-Quattro-ba és az S2-be gyártott 3B-s, majd
késobb az S2-be gyártott ABY-os motor, amelyet a Porsche fejlesztett tovább az ADU kóddal rendelkezo motorrá |
Hengerurtartalom | 2,2 l / 2226 ccm |
Teljesítmény | 232 kW (315 LE)/6500 rpm (141,5 LE/liter) |
Max. forgatónyomaték | 410 Nm/3000 rpm legalább 400 Nm/2800 - 4900 rpm |
Surítés | 9,3:1 |
Keverékképzés | Elektromosan vezérelt befecskendezo rendszer (Bosch Motronic 2.3); nyugvó feszültségelosztó (öt tekercs); kétszenzoros hengerszelektív kopogásszabályozás; futött lambda-szonda; töltolevego-visszahutéssel kombinált turbó-feltöltés, elektromos töltonyomás-szabályozás (max. 1,4 bar) |
Kipufogógáz-tisztítás | Lambda-szabályozással ellátott fémkatalizátorok, aktív-szén-szurok |
Szelepvezérlés | DOHC (két felül elhelyezkedo vezérmutengely), hengerenként négy szelep |
Hajtómu | 6 sebességes sportváltó: I. 3.500, II. 1,889, III. 1,320, IV. 1.034, V. 0,857, VI. 0,711, R 3.445; tengelyáttétel: 4,111; váltóolaj: 2,3 liter |
Hajtómu kódja | CRB (hátsó hajtómu kódja: AZE) |
Meghajtás | quattro: állandó összkerékhajtás, manuálisan zárható, 25 km/h felett automatikusan kioldódó hátsó differenciállal |
Akkumulátor | 12V, 63 Ah |
Generátor | 90 A |
Futómu/kormányzás/fékek
Karosszéria | Önhordó, segédkerettel ellátott karosszéria; különálló kerékfelfüggesztés; ültetett sportfutómu; csavarrugók és koaxiális teleszkópos lengéscsillapítók |
Kerekek | 7 x 17 collos, 5 küllos Porsche-felnik (Porsche 911 Carrera Typ 993) |
Gumik | 245/40 ZR17 (+ ezzel megegyezo méretu pótkerék) |
Kormánymu | Fogasléces, szervórásegítéses kormánymu; összesen 2,5 kormánykerék-fordulat |
Fékrendszer | Kétkörös Porsche-fékrendszer ABS-sel (felosztás: elöl/há-tul), négydugattyús féknyergek; nyomásfüggo fékero-el-osztó/ - szabályzó; belso hutésu féktárcsák (hátul 299x28 mm, elöl 304x32 mm); kézifék a hátsó kereken (külön dobfék) |
Méretek/tömegek
Hossz | 4510 mm |
Szélesség | 1695 mm |
Magasság | 1386 mm |
Tengelytáv | 2597 mm |
Nyomtáv | Elöl: 1448 mm, hátul: 1474 mm |
Padlómagasság | 110 mm |
Csomagtartó | 370 liter, a hátsó ülések lehajtása esetén 1200 liter |
Üres tömeg | 1595 kg (extra felszereléssel nehezebb) |
Megengedett össztömeg | 2100 kg |
Vontatható tömeg | 1635 kg |
Max. tetoterhelés | 75 kg |
Menetteljesítmények/fogyasztás
Végsebesség | 262 km/h (leszabályzott) |
Gyorsulási adatok | 0-60 km/h : 2,6 sec 0-100 km/h: 5,2 sec 0-200 km/h: 22,2 sec |
Lassulás hidegen | 9,7 m/s2 |
Lassulás melegen | 9,8 m/s2 |
Üzemanyagtartály | 64 liter |
Üzemanyag | Super Plus, ólommentes, 98 ROZ |
Fogyasztás | 90 km/h : 7.7 liter 120 km/h : 9,2 liter város : 14,3 liter |
- Porsche-visszapillantó-tükrök (jobb oldalon konvex),
elektromosan állíthatók és futhetok - A hátsó lámpákhoz hasonló, piros színu fényvisszavero híd - Porsche-felirattal is ellátott RS2 embléma a hutorácson és a csomagtér-ajtón - Üregvédelemmel ellátott, horganyzott karosszéria - Az autó színére fényezett lökhárítók - Zöld hovédo üvegezés |
Belso felszereltség
- Belso kárpitozás: antracit színu borbevonat,
opció: felár nélküli Alcantara-betétek
kék vagy világosszürke színben |
Elektromos/ kényelmi felszerelések
- A muszerfalba integrált külso homérsékletjelzo - Auto-Check System és fedélzeti computer (pillanatnyi fogyasztás, átlagfogyasztás, megteheto távolság, idoméro, felhasznált üzemanyag-mennyiség, átlagsebesség kijelzése) - Négyfokozatú ventillátorral rendelkezo levegozteto rendszer; jégmentesíto fúvókák a szélvédohöz és az oldalsó ablakokhoz; hét darab, a muszerfalba integrált légbefúvó rács - Kontroll-világítással ellátott hátsó differenciálzár a középkonzolon - Elektromos ablakemelok elöl és hátul - Ellipszoid-fényszórók; a lökhárítóba épített fehér irányjelzok és halogén-ködfény-szórók - Fényszóró-mosó berendezés |
Biztonsági felszerelések
- ABS - Biztonsági fülkének kialakított utastér - Oldalütközés-védelem minden ajtóban - Elso övfeszítok - procon-ten / nagyméretu vezetooldali légzsák - Hárompontos, állítható magasságú automata biztonsági öv az elso üléseknél; két db. hárompontos biztonsági öv és egy medenceöv a hátsó üléseknél - Biztonsági kormányoszlop |